Downtown Dublin - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Gaby Gerritsen - WaarBenJij.nu Downtown Dublin - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Gaby Gerritsen - WaarBenJij.nu

Downtown Dublin

Blijf op de hoogte en volg Gaby

25 September 2013 | Ierland, Dublin

Vandaag lekker uitgeslapen.
Nou ja, onze Fifan dan. Ik ben weer in mijn slapeloze patroon terug gevallen. Na een paar keer wakker te hebben gelegen en weer terug te zijn gedoezeld, schrok ik me het heen en weer toen het ventilatie systeem (vlak onder ons raam) weer volle bak begon te brullen.
En na een stuk of 20 levels 'unblock me', raakte ik toch wel een beetje doorgelegen.
En ik had eigenlijk toch geen excuus nodig om eindelijk weer eens uitgebreid te badderen! Hossaa! ;)
Toen ik na een half uurtje uit de badkuip kwam geklauterd, tolde de badkamer net als wanneer k op een carnavalszondag thuis aan kwam gewaggeld, maar in dit geval enkel doordat het water te warm was geweest. Maar het was zalig!

Het ontbijtje hebben we op de kop getikt bij de Spar om de hoek, voordat we Dublin Castle gingen veroveren.
Het grootste gedeelte van het van oorsprong Middeleeuwse kasteel is helaas verloren gegaan na een grote brand. Na de wederopbouw is het eigenlijk omgebouwd naar een paleis. Een goed bewaakt paleis. Eigenlijk de enige plek in Dublin waar ze in de jaren '80 de Iron Lady hebben durven onderbrengen. (Nee, niet in de kerkers!)
Toch gek. Ik dacht altijd dat de hele wereld bang voor háár was.
Op het laatste kwamen we dan uit bij de laatste restanten van het door Vikingen gebouwde kasteel.
Ongelooflijk hoe dik die muren waren. En een klein beetje van de originele gracht! Alleen de geur daarvan zou al voldoende zijn geweest om vijanden op afstand te houden! Ook lag de gracht vol met muntjes. De schoonmakers hadden niet de moeite genomen om ze op te vissen. Hoogstwaarschijnlijk zouden ze bij contact met het smerige water gelijk uiteen vallen...

We wilden graag St Patrick's cathedral bezoeken, maar bij binnenkomst bleek dat je €5,50 entree moest betalen. Beetje teveel van het goede. We hadden niet het idee dat de Grote Baas Hierboven dat zo bedoeld had.
(Van tevoren hadden we 3 paters ook een pub in zien duiken, dus ik denk dat ik wel weet waar dat entree geld heen gaat. Ik gok niet naar de armen)

Dus op weg naar Trinity College. De oudste universiteit van het land.
Eerst passeerden we nog het standbeeld van de beroemde Molly Malone. Bekend vanwege haar kokkels en mossel(en)
En ja, het meervoud van dat laatste staat bewust tussen haakjes. Als u begrijpt wat ik bedoel...

Trinity College is een schitterende plek. Het heeft een oude bibliotheek waar ook het Book of Kells ligt; een evangeliarium dat de vier evangeliën van het Nieuwe Testament in het Latijn bevat. Zo gaaf! Zo oud! Het is opgemaakt door Keltische monniken omstreeks 800 AD.
De rest van de bieb is een gigantische grote en lange hal, met links en rechts alleen maar boeken. 4,5 miljoen boeken. 4,5 miljoen oude boeken. Eigenlijk ruikt de hele bieb als één groot, oud boek.
De bieb heeft model gestaan voor de Great Hall in de Harry Potter films. Nu vond ik de Great Hall van Harry Potter stiekem wat mooier, met al die zwevende kaarsjes. Maar die rook vast niet naar zoveel wijsheid! ;)

Na een uitgebreide lunch zijn we nog even de River Liffey overgestoken om deuren te fotograferen.
Wat?
Ja, we hebben deuren gefotografeerd.
Dublin heeft een aantal straten met enkel Georgiaanse huizen, met bijbehorende kleurrijke deuren.
Onderweg kwamen we de gids nog tegen van de excursie van gisteren, en dat in zo'n drukke stad als dit.

Uiteraard konden we Dublin niet verlaten zonder daadwerkelijk ook een pint te hebben gedronken in de enige echte Temple Bar.
Jemig wat een kroeg! Groot joh!
Maar wel knus. Met live muziek ook.
Ze noemen deze wijk ook get Quartier Latin van Dublin. Straatmuzikanten, pubs met houten gevels. Geweldig toeristisch natuurlijk, maar ik vind het wel wat hebben.

De vouchers van het hotel om de Guinness te proberen hebben we dan nu uiteindelijk verzilverd, want daar was gisteren ook niks van gekomen.
Achteraf maar goed ook, want mijn oudste briebrabroertje had een flesje Pinot Grigio naar de kamer gestuurd! Nomnomnom!
Afijn, terug naar de Guinness.
Ik meende me te herinneren dat ik het de eerste keer niet lekker vond, en mijn geheugen had me inderdaad niet in de steek gelaten.
Guinness proeft nog steeds zoals de boeken bij Trinity College ruiken..
Maar goed, ben je in Dublin, dan kun je niet weggegaan zonder òfwel een Guinness, òf een whiskey te proberen.
Heb spijt dat ik geen Jameson had gekozen...

Na een kleine avondmaaltijd zijn we weer richting hotelkamer getogen. Mijn wekkertje staat op 5.50u, aangezien ik morgen naar Cork afreis.
Vivianne kan heerlijk uitslapen en uitgebreid in bad, want zij blijft hier.
Alleen naadje dat ik niet weet wat voor weer het wordt, maar ach, dat is een zorg voor morgen...!

Slaap wel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

Gaby

Actief sinds 11 Feb. 2010
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 46390

Voorgaande reizen:

03 Juli 2014 - 23 Juni 2014

Van Miami tot Moeras

23 September 2013 - 28 September 2013

Kelten en Kastelen

06 April 2013 - 29 April 2013

Het Andes Avontuur

01 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Voorbij de Steenbokskeerkring

08 April 2010 - 01 Mei 2010

Het Maya Mysterie...

Landen bezocht: