Verloren Western - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Gaby Gerritsen - WaarBenJij.nu Verloren Western - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Gaby Gerritsen - WaarBenJij.nu

Verloren Western

Door: Angel G

Blijf op de hoogte en volg Gaby

12 April 2010 | Mexico, Palenque

Tussenstand:
Aantal ingenomen loperamide: 0
Aantal insektenbeten: 1 (so far, so good!)

Gisteren was een lange rit, van Merida naar Palenque, een ritje van een uurtje of 10.

Maar wat was dat geweldig! Langzaamaan kom ik steeds dieper in het echte Midden Amerika!
Onderweg waande ik me verloren in een of andere Hill-Billy film of oude Western.
Overal onderweg zag je kleine lemen of betonnen huisjes, waarvan je het onmogelijk acht dat daar iemand in kan wonen, maar stuk voor stuk met een oude koloniale poort ervoor en dan een yucca of palm in de tuin ernaast!
Of grote haciënda´s met hun fel gekleurde veranda´s, windmolens en uitgemergelde koeien (och gerrem!)
Bij iedere bocht die voorbij ging verwachtte ik op een verlaten heuveltop een gringo op zijn paard te zien zitten, al rustig rokend aan een caballero.

April is de heetste en droogste periode (no shit, Sherlock?!) en her en der was het landschap dor en bruin. Maar ik genoot ervan. Voor mij droeg het alleen maar bij aan mijn hoofdrol in mijn eigen persoonlijk Western. (ik sta immers bekend om mijn rijke fantasie!) Ik had dan ook de hele tijd het deuntje van The good, the bad & the ugly in mijn hoofd.
Met een hele meute zwarte gieren die in de lucht cirkelden was het plaatje helemaal compleet! Het enige wat nog ontbrak was een aantal kaalgevreten koeienschedels langs de kant van de weg...

Langzaamaan kwamen we bij de kust van de Golf van Mexico en het landschap veranderde mee. De begroeiing werd dichter en de bladeren groener.

Onderweg nog een stopje gemaakt bij een klein wegrestaurant, pal aan de Golf van Mexico. Hè bah, wat vervelend! ;)
Daar snel een lunch gepakt en HOP! Het water in!
Man, wat was dat heerlijk!
Parelwit strand, palmboompjes, hangmatten en pelikanen die kamikaze-duiken maakten op een metertje of 10 bij me vandaan.
Alleen een beetje jammer dat ik tijdens mijn "Baywatch-entree" (al rennend het water in) in een kuil stapte, mijn enkel verzwikte en nogal behoorlijk lomp te water ging. Maar ach, Gaby zou Gaby niet zijn...

Goed, aangekomen in Palenque ingecheckt in een 4 sterren hotel. DAYEM! Met een luxe zwembad en personal barman. Un Sol por favor!
(Sol is een goed te drinken biertje hier) En ik maar denken dat deze vakantie "back to basic" zou zijn. Niet dus.
Erna met Evelien, Carla en Rinske het stadje ingelopen om wat te eten.

Het stadje is eigenlijk 3 straten groot, maar we hadden een restaurantje met balkonnetje gevonden dat uitkeek over het centrale pleintje, waar op dat moment een marktje was.
Marktje met live Marimba muziek.
OH SUPER!
Heerlijk gegeten en vervolgens over het pleintje gestruind.
De mensen hier stralen gewoon passie uit, weet niet wat het is, maar het is een genot om mee te maken!

Vanochtend mijn eerste brulaap gehoord. Ik liep naar het ontbijtbuffet toen ik een vreselijk kabaal hoorde. Niemand anders had het natuurlijk gehoord en ik begon toch danig aan mezelf te twijfelen! Achteraf bleek dat, hoe kan het anders, ik toch echt wel gelijk had! Hahaaa!

Na het ontbijt de ruines van Palenque bezocht.
TIG keer mooier dan Chichen Itza! Begrijp me niet verkeerd, dat was ook echt te gek, maar Palenque is zo veel groter en ligt nog half in de jungle, wat alleen maar zorgt dat mijn fantasie weer op de loop gaat.
Slechts 2% van de tempels in Palenque is pas blootgelegd. Er zijn nog ruim 1000 die nog in de jungle liggen, onder mos en bomen verscholen.
De geluiden van de jungle, ja, ik kan er niet veel over zeggen, voor mij was het gewoon genieten!
Er zijn nog zoveel mooie hieroglyfen op die tempels en vanaf El templo del Rey Pakal kon je de grote plaza zien.
Ook weer capriolen uitgehaald met een strandbal. Wat een gedoe! Probeer het maar eens uit te leggen aan de mensen wat de bedoeling is... Ik werd zelfs van de plaza afgestuurd omdat ballen er niet waren toegestaan, hahaha! (Van de strandbalmissie weet maar een klein aantal mensen vanaf, zal er niet over uitwijden)
Wel weer levend verbrand natuurlijk...
Het is hier zo warm dat de apen uit de bomen vallen. (Love it!)

Teruggekomen van de ruines heb ik nog wat boodschappen gedaan, want voor de innerlijke mens moet natuurlijk ook gezorgd worden. Dus een lekkere lunch voor mezelf samengesteld en terug gelopen naar het hotel.
Aldaar uiteraard mijn bikini weer aangetrokken en lekker afgekoeld, voor zover mogelijk, in het zwembad.
En maar smeren, smeren, smeren...

Het hotel heeft internet, (staat een oude aftandse pc die je nog moet aanzwengelen, met daarop: internet 20 pesos, 1 hora) dus ik vol goede moed naar de receptie en vroeg in mijn huis-tuin-en-keuken-Spaans of ik gebruik kon maken van het internet. Zegt die chica heel bitchy: No possibile.
Ja wat nou, no possibile? Staat er toch?
Maar ze wilde er niet aan..
Goed, dan niet, dus ik balend terug naar het zwembad.
Ging ik met Geertje een potje poolen bij de bar, zaten Daan en Jamie achter internet. Ik dacht dat ik niet goed werd!
Discriminatie! Moord! Brand!
Had heel even de neiging die Mexicaanse muts achter haar balie´tje vandaan te trekken. Niet gedaan natuurlijk... Je weet nooit hoeveel machetes ze hier achter de toonbanken verbergen.

Goed, straks weer het stadje in om lekker iets te eten en morgen om 8 uur stipt het vertrek naar San Cristobal de las Casas.
Maar onderweg weer een duik in de Agua Azul en Misol Ha (watervallen)
Ik wil namelijk erg graag a la Jane aan een liaan slingeren en lekker in het water plonzen! Zul je zien, bij mij breekt ie gelijk af of ik slinger weer vrolijk terug totdat ik tegen een boom aanknal. Gaabske is immers een beetje onhandig..

De dag erna wil ik per se de Sumidero kloof doorkruisen op een bootje en de dag erna staan Zinacantan en San Juan Chamula op mijn programma. Dat zijn Maya dorpjes waar de bevolking nog relatief op de originele wijze leeft.

Het kan dus even duren voordat ik weer van me laat horen. De foto´s laden zich niet, dus daarop zullen jullie moeten wachten totdat ik terug ben.

Mensen, dit is leven! Dit had ik al veel eerder moeten doen! Ik geniet -vooralsnog- met volle teugen! Dus all is well!

Ik ga er nu vantussen, me insmeren met Deet, want het toetsenbord wordt ingenomen door allerlei niet al te vriendelijke, vliegende, zwarte beestjes.

Toedeloe veur noe!

xxx

Sheepy Gonzales!

  • 13 April 2010 - 07:40

    Raffel:

    VEER WELLE FOTO'S ZIEN!!!zoe ligke opsjuppe euver diene camera....;-)
    Wat iech miech aofvraog es diech het leedsje fluits... bis diech daan the good, the bad of toch the ugly!

    Inkel versjwik liek op Mallorca.

    Super dats diech het naor diene zin hubs.
    Zenuwe toch veur niks gewees daan he.

    Offer ouch mer un kretje Sol vaan miech en diech wets wats diech daan moos winse he!!!!!

    Factor 20 in de tropen, daan hats diech net zoe good slaoijolie kinne smere hahaha, is get aanders es het zunneke heij he. Weet iech wat iech met moot numme es veer naor de maledive goon. Hubs diech daor ouch kinne snorkele?

    En um diehc ech sjeloes te make noe, iech gaon meurege ouch op reis. duuke in Zieland! Mer daor gaon iech gein verslaag euver sjrieve haha.

    Haw diech good en geneet devaan.

    Hasta la vista senorita.
    dikke poen.

  • 13 April 2010 - 08:00

    Maria:

    Geweldig verslag!!! Kan niet wachten op de volgende..... groetjes!!en dikke knuffel xx

  • 13 April 2010 - 08:43

    Motspot:

    Iech zeen d'ch al ech in slowmotion zandhappe tijdens d'n Baywatch-poging, hahaaa! Hendeg gelache...

    Weier mèt Raffel eins: iech wèl foto's zien!!!

  • 13 April 2010 - 11:11

    MON:

    Potverdorie...iech gaon "allein mèh" nao Iesland, dingk tot iech de verkierde reis gebook höb;)Kin miech levendig veurstèlle wieste dao róndstruins!

  • 13 April 2010 - 15:13

    Zjerke En Döpke:

    Veer vinde 't hartstikke sjiek dats diech 't naor diene zin höbs. Döpke waors in 't begin wel get zenuwechtig, meh begint noe draon te weene. Kinste daor geine factor 50 koupe? Veer wachte op 't vollegend verslaag.

  • 13 April 2010 - 17:02

    Anna:

    Ola chica..Heb me kapot gelachen om je manier van schrijven.. GE-WEL-DIG... Super leuke verhalen (vooral natuurlijk de Baywatch scene, het was alsof ik erbij was :D), en ben zo blij en opgelucht dat alles goed is en dat je er mega naar je zin hebt daar! Verders sluit ik me bij de rest aan: foootooo's, foootooo's!! p.s. werk aan de paus..eeeh winkel :D:D:D:D

  • 13 April 2010 - 17:05

    Linda En Katja:

    VEER WÈLLE FOTO'S ZIEN, VEER WÈLLE FOTO'S ZIEN!

    Leuk um dien blogs te leze, ech op de Gaby menier, hahaha.Veer huure ut diech al zegke. Veer zien blij um te huure totste ut zoe nao diene zin höbs!

    Veer kieke oet nao dien volgende blog.

    Poen vaanoet Ulestraote!
    (boe neet de de vleegskes ut toetsebord dreige euver te neume, mèr de knijns!)


  • 13 April 2010 - 20:57

    Gwen:

    Hola Amiga,

    Hendeg sjiek verslaag, ech leuk um te leze en sjiek totste zoe aon 't geneete bis!

    Bin ouch benuijd nao dien foto's hopelek bevélt diene camera.

    Poen
    Gwen

  • 14 April 2010 - 17:25

    Ingrid:

    Ola Gaab

    lach lach jou verslag ik zie het al helemaal voor me en zoals de anderen zeggen ICH WIL AUG FOTO`S ZEEN.
    Maar nou heb ik een verslagje voor jou. We waren vandaag met de kids gaan vliegen( weet je wel hè) Nou we waren al om 14.00 uur daar dus ruim optijd en de kids wisten nog van niks, we moesten ons om 14.45 melden bij de bali...( welke????) nou wij bij 1 bali waar ook wat beweging was zeggen dat we daar waren...uh we weten van niks mevrouw... brrr volgens mij moeten jullie aan de andere kant van de baan zijn. nou zij ons ergens heen gestuurd en de kids waren helemaal in de war dat ze gingen vliegen en 1 ervan was zelfs een beetje bang geloof ik want ik rook het...ha ha ha Nou wij bij het opleidingscentrum binnen gegaan en wat een jonge piloten zeg, maar een vriendelijke man die was al aan het lachen toen hij ons zag...waarom???) hij vertelde dat ze al gebeld hadden en ze waren ons kwijt, maar god wat is het daar ook groot zeg en weten wij veel waar we moesten zijn. Nou hij ons fijn naar de goede plek gestuurd. Dus zelfs in Nederland raak je nog in de war met de weg. Maar goed Moeder en zoon hadden gevlogen want de ander was dus echt bang...had ik het toch goed geroken. Luckas was met de motor ook nog even daar geweest en hij had niks van de toren gehoord maar als hij wat hoort dan zou hij het door geven. Bij deze nogmaals hartelijk dank namens moeder en zoon, hij had zijn dag van zijn leven.

    Ik kijk er naar uit om het volgende berichtje te lezen en piep ff door als je weet wanneer je bij mijn zus aan komt dan kan ik het haar door geven.

    heel veel liefs en pas op je zelf...XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gaby

Actief sinds 11 Feb. 2010
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 46374

Voorgaande reizen:

03 Juli 2014 - 23 Juni 2014

Van Miami tot Moeras

23 September 2013 - 28 September 2013

Kelten en Kastelen

06 April 2013 - 29 April 2013

Het Andes Avontuur

01 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Voorbij de Steenbokskeerkring

08 April 2010 - 01 Mei 2010

Het Maya Mysterie...

Landen bezocht: