Queen for a day??? - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Gaby Gerritsen - WaarBenJij.nu Queen for a day??? - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Gaby Gerritsen - WaarBenJij.nu

Queen for a day???

Door: Angel G

Blijf op de hoogte en volg Gaby

16 April 2010 | Guatemala, Panajachel

Nieuwe tussenstand:

Aantal ingenomen Loperamide: 5
Aantal insektenbeten: 5 (en ze jeuken als de nete!!)

Gisteren zoals gezegd een tripje gemaakt naar de dorpjes (of communes) van San Juan Chamula en Zinacantan.
Wat een ervaring!!

Deze dorpjes proberen zo authentiek mogelijk te leven volgens de gebruiken van hun cultuur.
Zo worden meisjes op hun 14e uitgehuwelijkt en zijn bijvoorbeeld keizersnedes uit den boze. Ook draagt iedereen, van jong tot oud, man of vrouw de traditionele klederdracht.
Foto's maken van mensen is verboden, tenzij ze je toestemming geven. Doe je het toch, dan riskeer je dat je camera in beslag genomen wordt!

Ik moet trouwens even iets recht zetten.
Hier eren ze niet meer de Maya goden, zoals ik eerst dacht.
Ten tijde van de Spaanse bezetting is hun geloof door bisschop Bartholome de las Casas als het ware vernietigd. De bastard!

Maar de Tzotzil indianen zetten zich tot op de dag van vandaag af tegen het traditionele Katholieke geloof. Zo zeggen ze dat niet Christus, maar Johannes de Doper de hoogste is.
Ook geloven ze dat elk van hen een dierenziel heeft en dat, waneer men ziek is, de ziel gereinigd dient te worden middels een Maya ritueel.
Dit vindt dan plaats in een voormalig Katholiek kerkje.

Wat een prachtig kerkje was dat!! Toen ik binnen kwam had ik kippenvel over mijn hele lichaam en moest ik vechten tegen de tranen, zó ontzettend mooi!
Letterlijk dui-zen-den kaarsjes op de grond door de gehele kerk. Op de vloer een tapijt van verse dennennaalden waarop tientallen Tzotzils hun gebeden prevelden, zongen en neurieden!

Door een kerkraam viel het zonlicht naar binnen en doordat die duizenden kaarsjes zo'n gebroken licht gaven, was het net alsof je de zonnenstralen kon vastpakken! Zo onbeschrijflijk mooi!

Helaas, maar tegelijkertijd ook terecht, mocht je geen foto's maken in de kerk. Een toeriste deed dat wel en werd meteen achterna gegaan. Gelukkig voor haar mocht ze haar camera houden, maar de foto moest ze wissen.

Binnen mocht ik getuige zijn van het reinigings ritueel waar ik reeds over vertelde.

Een oud vrouwtje prevelde het gebed voor haar dochter die naast haar zat, terwijl ze een -toen nog- levende kip boven de rook van verschillende kaarsen hield en vervolgens boven de borst en het hoofd van de dochter.
Einde gebed, dus ook einde kip.
Knak!
Met blote handen werd het dier letterlijk de nek omgedraaid. (ze had er jammer genoeg wel 3x voor nodig, arm beest)
ZOOO BIZAR om dat mee te maken!!

Erna in Zinacantan zwarte tortilla's gegeten (gemaakt van zwarte maïs, vandaar de kleur) bij een paar Maya's thuis.
Lemen hutje, overal gaten en kieren, matras op de grond...
Wat voel je je dan rijk met je veel te kleine appartementje thuis!

Terug in San Cristobal regende het als een gek, niet normaal meer. Daarom zijn de stoepen er ook mega hoog, in het regenseizoen staan de straten erg vaak blank...
Hop, poncho aan en nog even wat souveniers scoren!

Later die avond werd ik geveld door een virusje of bacterie... ZIEK!! (ik verdenk stiekem die zwarte tortilla... is toch ook geen kleur voor voedsel??)
Nog steeds voel ik me nog niet optimaal, maar het gaat nu gelukkig wel wat beter.
Dus drink ik maar veel cola (en kan zo makkelijk de Eiffeltoren ondersteboven boeren bij Rayman Ravin' Rabbids op mijn Wii!) en heb ik een niet zo prettige verrassing achter gelaten voor het kamermeisje van het vorige hotel in het kleine vuilnisemmertje...
Heel lastig wanneer het lichaam soms van 2 uitgangen tegelijk gebruik wil maken...
Rest zal ik jullie besparen. The "race" is on, in elk geval.
Er zijn trouwens 6 zieken in de groep.
Wij nemen allemaal deel aan het Playa del Carmen-dieet zoals ik het voor het gemak gedoopt heb.

Het was tijd om San Cristobal (en tegelijkertijd ook het rothotel!) te verlaten en koers te zetten naar: Guatemala!!!
Weer 2 stempels erbij, die van adios Mexico en bienvenido Guatemala!

Alleen een beetje maf (lees: ongemakkelijk!!) dat we niet helemaal tot aan de grens kwamen omdat de doorgaande weg door de locals geclaimd was voor hun weekmarkt.
Dus moesten we in de verzengende hitte (ja hier is het weer bloedjewarm!) nog enkele honderden meters afleggen met complete bepakking. Normaal geen problemen mee, maar dit kwam mijn misselijkheid vandaag niet ten goede. Nou ja, mijn misselijkheid wellicht wel, maar mij persoonlijk iets minder.
Liep letterlijk te zwalken en zakte soms bijna door mijn hoefjes! Maar geen zorgen, ik vertikte het om op te geven en heb het overleefd!

Guatemala en haar inwoners lijken of zijn nu al geheel anders. In elk geval heeft het land nu al indruk op me gemaakt.
De mannen lopen langs de snelweg met hun hak (=landbouwwerktuig) over hun schouder, op weg naar hun land of erf. Vrouwtjes liggen langs kleine beekjes hun schaapjes te hoeden.

BTW, schapen... deze waren in de Maya tijd heilig, hahaaa!

Overigens nog een detail mbt Maya tijd dat ik was vergeten te vermelden.. In Palenque (Mexico, van die tempels in mijn vorige verslag) werd uitgelegd dat destijds koningen werden gekroond door middel van het piercen van hun genitalien.
Koninginnen door middel van het piercen van hun tong! Dus ik ben een koningin, hahaha!
Hmmz... in dat geval, wie is dan mijn koning??
Ik moest in mezelf even heel hard lachen, mag wel he... Even een momentje voor mezelf. HAHAAAA!

Komende dagen een strak schema:
Morgen een boottocht over Lago d'Atitlan (een meer omringd door vulkanen) en een tussenstop in Santiago, waar een rokende Maya god vereerd wordt die offers van alcohol en tabak aanneemt in ruil voor vervulling van wensen. Dat wordt een flink aantal flessen rum en sloffen sigaretten, daar ik voor veel mensen iets te wensen heb.
Zondag de Mayamarkt van Chichicastenango en maandag door naar Antigua, waar ik de actieve Pacaya vulkaan wil beklimmen.

Over vulkanen gesproken, ik baal wel een beetje aan de ene kant dat ik nu hier zit en het nieuws over de vulkaan in IJsland niet kan volgen! Had alles wel mee willen maken. Raar te bedenken dat ik vorig jaar daar was. Toch een jaartje te vroeg gegaan! Jammer!

Goed, deze koningin laat het hier voorlopg bij.

Dikke poen voor al mijn onderdanen!

Koningin Schaapje

  • 17 April 2010 - 06:44

    Rob:

    Hoi Gaby,

    Ik volg je reis verslag en geef het door aan oma.
    Foto's zullen we nog zien.
    hoop dat je het leuk heb.
    groetjes Rob

  • 17 April 2010 - 07:27

    Motspot:

    *Hoop tot GaabskeG ouch 'n offer bringk veur Motspot en weit wat (of wee...) zij 't mieste leef heet* ;)

    Begin langzaam zjeloes te weure op d'ch. Hei bestoon de groetste reize oet fietstochte vaan 10km... *thumbs down*

    Keep the story's coming, daan begin iech alvas mèt Rayman's Ravin' Rabbids oefene!

  • 17 April 2010 - 08:33

    Anna:

    Enne, voel je je ondertussen al wat beter? Rot voor je dat je wat ziekjes was/ bent... Iig weg van de herrie waar je over berichtte! :)))) dikke poene

  • 17 April 2010 - 08:51

    Raffel:

    deenk dats diech blij maags zien dats diech noe in Mexico en umstreke zits. iesland deenk iech dat ech neet zoe leuk gewees zow zien es veurig jaor. Daor helpe gein tebletjes tege misselijkheid, dat deenk blijf kotse....uhhh spuwe...Es datnog lang aonhelt daan is nog mer de vraog of diech truk kins koume hahaha, 100 jaor gelije heet dat deenk 2 jaor gespeijt. En diene baas heethet vleegverkier bove europe zoe bitsje gans plat gelag. Mer dat is veur later zeureg. Geneet noe mer iers vaan diene vekansie en zeureg dat diene veurraod tebletjes op peil blijf.

    dikke poen
    Raffel

  • 17 April 2010 - 10:59

    Zjer En Döpke:

    hope dats diech diech noe weer es 'n echte keuningin veuls wat dien gezoondheid betröf. Doech 't mer röstig aon daan keump alles weer good. Zörreg dats diech nog mie geneets es tot nu tow 't geval waor. Binne veertien daog zien d'r allein nog mer rappelasies. Hób
    geloerd of in Guatamala ouch sim-pilots gezeuk weure. Dikke poen vaan mam en pap.

  • 17 April 2010 - 13:36

    Gwen:

    Diech höbs ech 'ne super sjrief stijl! Iech geneet vaan dien
    verhaole :-) Diech kins 'n book goon sjrieve en vaan de opbrings weijer reize ;-)

    Hopelek veulste diech weer beter!

    Poen
    Gwen

  • 18 April 2010 - 20:00

    Sjors:

    ...........Gaab heet de Zuid Amerikaanse paddo´s ontdèk (virus, my ass , which can not be overseen; queen Latifah ;-) ) Enne vaan miech maags iech dee Maya God ne stevige roakershoos bezörrege es diech snaps wat iech bedoel. Take Care en miejer vaan die verhaole!!!

  • 19 April 2010 - 06:52

    Kirsten:

    hihi byebye my queen,whawhahwha.

    Kus Kirsten

  • 21 April 2010 - 19:20

    Maria:

    Hello Queen Gaby!!
    Geniet nog van je laatste dagen!! Gaat veel te snel of niet?
    Hopelijk voel je al een stuk beter?!!?! Helpt de cola? Cola met?
    Dikke knuffel xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gaby

Actief sinds 11 Feb. 2010
Verslag gelezen: 674
Totaal aantal bezoekers 46358

Voorgaande reizen:

03 Juli 2014 - 23 Juni 2014

Van Miami tot Moeras

23 September 2013 - 28 September 2013

Kelten en Kastelen

06 April 2013 - 29 April 2013

Het Andes Avontuur

01 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Voorbij de Steenbokskeerkring

08 April 2010 - 01 Mei 2010

Het Maya Mysterie...

Landen bezocht: